Bezplatná infolinka 0800 800 702 Pondelok až piatok 11:00 - 14:00

Fajčíte? Je najvyšší čas prestať 

Nikotín je silno návyková látka a pre väčšinu fajčiarov je preto ťažké prestať fajčiť. Rozhodne by ste však nemali váhať – ak vám už diagnostikovali nádor pľúc, je naozaj ten najvyšší čas a je to jedna z najdôležitejších zmien životného štýlu, ktorú by ste mali urobiť. A to nielen kvôli zhubnému vplyvu dymu na vaše pľúca, ale aj kvôli úspešnosti samotnej liečby. Štúdie dokazujú, že fajčenie znižuje účinnosť niektorých onkologických liekov a tiež zvyšuje výskyt nežiaducich účinkov liečby. Dokázalo sa tiež, že zanechanie fajčenia pred chirurgickou liečbou môže skrátiť pobyt v nemocnici a znížiť počet pooperačných pľúcnych komplikácií. Medzi benefity zanechania fajčenia, ktoré majú mimoriadny význam práve pre pacientov s rakovinou pľúc, patrí napríklad:

  • Zvýšenie chuti do jedla
  • Pribranie na telesnej hmotnosti
  • Zvýšenie príjmu kyslíka a energie
  • Zlepšenie zmyslov, zvýraznenie čuchu a chuti
  • Menšia tvorba hlienov

Abstinenčné príznaky

Čím silnejší fajčiar, tým skôr sa dostavia abstinenčné príznaky. Tie vznikajú krátko potom, ako telu zastavíte prísun drogy. To, ako dlho budú abstinenčné príznaky pretrvávať, je veľmi individuálne, a závisí to aj od spôsobu odvykania od cigariet. Môže to teda trvať aj niekoľko týždňov, ale aj mesiacov. Medzi abstinenčné príznaky patrí:

  • veľmi silná chuť na cigaretu,
  • nervozita,
  • nesústredenosť,
  • zápcha.

Čo sa deje v organizme po poslednej cigarete

  • Po 24 hodinách sa vaše telo zbaví oxidu uhoľnatého v krvi.
  • V priebehu niekoľkých dní sa zlepší chuť, čuch a dýchanie.
  • V priebehu niekoľkých týždňov sa zlepší celkové prekrvenie organizmu.
  • V priebehu niekoľkých mesiacov ustupuje kašeľ a problémy s dýchaním.

Ako na to?

Neexistuje správny deň, existuje len vaše rozhodnutie. Pre väčšinu fajčiarov je odvykanie od cigariet veľmi zložité. Najdôležitejšie je mať správnu motiváciu a dôvod. Skôr ako začnete, skúste si predstaviť situácie, v ktorých si obyčajne zapálite. Býva to ráno po zobudení? Pri pití kávy? Keď máte v práci stres? Po jedle? Pri stretnutí s priateľmi? Buďte tak konkrétny a dôsledný, ako je to len možné. Pokúste sa vymyslieť alternatívu, ktorá vám nahradí cigaretu, na každú z týchto situácií. Napríklad ráno si môžete namiesto 10 minút, čo by ste fajčili, zľahka zacvičiť, alebo si dopriať krátky ranný kúpeľ... – môže to byť čokoľvek, čo vám pomôže prekonať chuť na cigaretu vo chvíli, kedy by ste si normálne zapálili. Mnohým fajčiarom pomáha naučiť sa dychové cvičenia, vďaka ktorým sa pri chuti na cigaretu upokoja niekoľkými hlbokými nádychmi a výdychmi. Skúste si predstaviť sami seba a pravdivo si povedať, či bude „náhradné riešenie“ fungovať. Je lepšie pripraviť sa na prekážky vopred - o to ľahšie sa s nimi budete vyrovnávať, keď už nebudete fajčiť. O svojej túžbe prestať fajčiť povedzte čo najviac ľuďom a požiadajte fajčiarov, aby vo vašej prítomnosti nefajčili.

Motivujte sa pozitívne

Myseľ má zázračnú moc a často nám pomôže už len to, že si veci inak pomenujeme. Vytvárajte si v sebe pozitívne postoje a myšlienky. Napríklad veta „Idem prestať fajčiť“ evokuje, že niečo už viac nebudete môcť robiť, vyvoláva skôr úzkosť a strach, aké to bude a ako to zvládnete. Namiesto toho si preto radšej hovorte „Chcem sa stať zdravším, slobodnejším a šťastnejším človekom“.

Napíšte si zoznam dôvodov, prečo prestať

Buďte dôsledný a napíšte všetko, čo vás napadne. Od toho, že ušetríte množstvo peňazí,cez zdravotné dôvody, účinnosť liečby, zlepšenie vzťahov s druhými ľuďmi, odstránenie zápachu z úst... Opakujte si aspoň jeden z týchto dôvodov každé ráno niekoľkokrát. Možno vám tiež pomôže, ak si každý dôvod napíšete na lepiaci farebný papierik a rozmiestnite si ich po domácnosti či v aute. Nezabúdajte najmä na miesta, kde ste zvykli mávať odložené cigarety.

Určte si dátum

Zaznačte si do kalendára, od kedy prestávate fajčiť a tento termín nemeňte ani neodsúvajte. Môže vám pomôcť, ak o svojom úmysle poviete aj svojim blízkym či priateľom, ktorí vám môžu váš záväzok pripomenúť, keby ste naň náhodou chceli „zabudnúť“. Spočiatku budete mať pocit, že ukončením fajčenia o niečo prichádzate, no je to presne naopak – oveľa viac získate.

Zbavte sa všetkého, čo súvisí s fajčením

Vyčistite svoju domácnosť, auto, kanceláriu, vrecká kabátov, tašky, šuplíky a odstráňte všetky zapaľovače, popolníky, zápalky, čokoľvek, čo by vám mohlo privodiť chuť na cigaretu. Nenechávajte si doma žiadnu rezervnú škatuľku cigariet! Dobre vyvetrajte a vyčistite všetky priestory, kde ste zvykli fajčiť. Pokiaľ prechádzate okolo obchodu, kde ste si pravidelne kupovali cigarety, zvyknite si chodiť po druhej strane ulice. Podporujte svoje úsilie a uľahčujte si ho tak, ako je to len možné.

Vypestujte si nové zvyky

Zvyknite si chodiť na krátke prechádzky, poobede už nepite kávu, naučte sa zhlboka dýchať. Pokiaľ vám predtým cigareta pomáhala koncentrovať sa v stresových situáciách, teraz si doprajte častejšie krátke pauzy, choďte sa nadýchnuť čerstvého vzduchu alebo si urobte rýchlu päťminútovú prechádzku. Začnite sa venovať novým aktivitám a nájdite si nejaký koníček, ktorý vám pomôže potlačiť chuť na cigaretu.

Zamestnajte ruky a ústa

Keď ste v strese, vaše ruky budú automaticky chcieť stiahnuť po cigarete. Zamestnajte ich preto náhradnou činnosťou – kúpte si protistresovú loptičku, posilňovacie koliesko, hrajte sa s perom... – čokoľvek, čo vám pomôže. Využívajte tieto predmety tak často, ako budete potrebovať. Ústa zamestnajte žuvačkou, cukríkom, alebo si jednoducho dajte do úst namiesto cigarety slamku.

Nebuďte v tom sami, požiadajte o pomoc odborníka

Dnes už existujú špecializované ambulancie a poradne na odvykanie od fajčenia, ktoré vám pomôžu skoncovať s vaším zlozvykom. Odborníci, ktorí sa vám budú venovať, majú množstvo skúseností a určite spolu nájdete spôsob, ktorý zvládnete a zbaví vás závislosti.  Váš ošetrujúci lekár alebo zdravotná sestrička vám odporučia, na koho a kam sa obrátiť