Bezplatná infolinka 0800 800 702 Pondelok až piatok 11:00 - 14:00

Prevencia

Prevencia onkologických ochorení je často zložitá, pretože nepoznáme presne všetky príčiny, ktoré vedú k vzniku ochorenia. Kto ešte nepočul, že „fajčenie škodí zdraviu“ a že „vyvoláva rakovinu pľúc“? Keď hovoríme o rakovine pľúc, nemožno obísť niektoré fakty:

  • 1
    Riziko vzniku rakoviny pľúc stúpa s rokmi fajčenia, u dlhoročných fajčiarov je až 25x vyššie ako u nefajčiarov. Aby nepribúdali mladí ľudia s rakovinou pľúc, je kľúčové nefajčenie detí a mladistvých.
  • 2
    „Pasívne fajčenie“ či „nedobrovoľné fajčenie“ zvyšuje riziko ochorenia u nefajčiarov. (Ktorý nefajčiar dobrovoľne inhaluje cigaretový dym?) Rakovina pľúc sa netýka len fajčiarov, ale môže postihnúť kohokoľvek. Poznáme viaceré faktory, ktoré riziko vzniku ochorenia zvyšujú.

Existuje niekoľko pravidiel, ktoré pomáhajú znížiť riziko:

  • Nefajčiť alebo prestať fajčiť - cigaretový dym je najvýznamnejším faktorom, ktorý môže vyvolať rakovinu pľúc. Prestať fajčiť nie je nikdy neskoro, aj vo vyššom veku sa riziko rakoviny významne zníži.
  • Vyhýbať sa cigaretovému dymu - u nefajčiarov zvyšuje vdychovanie dymu riziko rakoviny pľúc až o 20 %.
  • Obmedzenie rizík v pracovnom prostredí (zamestnania, kde sa vyskytujú riziká, napr. produkcia pesticídov, práce s asfaltom, s plynom, expozícia azbestu, konštrukčné a izolačné práce, práce v lodeniciach, chemický priemysel, spracovanie kovov atď.)
  • Odstránenie kontaktu s rádioaktívnym žiarením z prirodzených zdrojov.
  • Liečba ochorení dýchacích ciest a pľúc – zabráni vzniku rizika z jaziev.
  • Vyhýbať sa častým stresom, naučiť sa relaxovať a aktívne odpočívať.
  • Dbať na vyváženú stravu, jesť veľa ovocia, zeleniny, strukovín a celozrnných výrobkov, obmedziť príjem živočíšnych tukov, solí a cukrov, znížiť spotrebu červeného mäsa a údenín.
  • Nekonzumovať potraviny napadnuté plesňou, hnilobou alebo inak podozrivé.
  • Uprednostňovať varenie a dusenie pred pečením, smažením a grilovaním.
  • Piť alkohol len príležitostne; výrazne znížiť spotrebu alkoholu.
  • Dbať na pravidelnú fyzickú aktivitu - ideálne aspoň 20-30 minút denne, vhodné sú najmä aerobné cvičenia (chôdza, beh, plávanie, bicyklovanie...).
  • Udržiavať si primeranú telesnú hmotnosť (napríklad podľa známeho indexu BMI).